tack, men nu är jag tillbaka!

beundrar er som fortfarande håller i och besöker bloggen varje dag fast att jag inte bloggar på snart två veckor.. det gör mig glad ska ni veta! ska inte ske igen! känner att detta kommer bli ett hejdundrande långt inlägg, men det får ni ta! var börjar vi?

Nyår på Hornsö
blev minst sagt lika kul i år som förra året! men nu hade jag ju Filip med mig, så ingenting kunde ju bli bättre! jo möjligtvis om vi hade varit lite fler.. Vi var sju scouter och tre ledare. På fredagen var vi i Mönsterås simhall och på lördagen hade vi bl.a en patrulltävling. På kvällen/natten åt vi trerätters, dansade till skyhög musik( rätt gutt att vara mitt ute i ödemarken) och beundrade Mickes riktiga discolampor! En lyckad kväll var det verkligen! Medan de andra invigde året med någon film gick Filip och jag och la oss vid ett-tiden redan, men blir rätt trött av att dansa! Kan ju inte heller säga att jag sovit utmärkt direkt, med en främmande säng och två Mönsteråsare som kommer springandes en gång i kvarten sover man inte jättebra ;)

hemresa på söndagen sedan och på måndagen tog jag det bara lugnt, skulle jag tro? hehe, har för mig att jag var lite hängig den dagen. På tisdagen kom Filip hit igen och jag hade träning, det sista finslipet innan..

GOTHIA
bara själva ordet Gothia ger mig rysningar över hela kroppen, det är så sjuuuuuuuuuukt underbart!
tolv nollnoll gick bussen från gamla sporthallen förra onsdagen och ni kan bara tänka er spänningen, förväntan och nervositeten som är där! framme på kvällen och vi sover som vanligt på Katrinelundsgymnasiet. vi irrar runt lite i göteborgs stad för att hitta någonstans att  äta middag, slutar med att hela laget tjockar i sig varsin pizza, den perfekta uppladdningen för gothiastart dagen efter.. Första matchen mot Lindås Waves vinner vi med 2-1 men vi gör ändå en av våra sämre matcher. På fredagen spelar vi två matcher, först mot Helsingborg, den vinner mvi med 3-2 trots fortfarande uruselt spel. Senare taggar vi till och vinner över Eken med 3-1, och den här gången var det välförtjänt för vi spelade riktigt bra, vi spelade som ett lag! Kvartsfinal väntades kl 19.00 dagen efter, alltså en lång dags väntan. Men den gick att fördriva med att kolla på pojkarna från klubben! Kvarten mot Hultsberg/ Björkås vann vi med 4-3 och det var också ett ganska rättvist resultat. Själv är man stolt målgörare till både första och sista målet! :) Semin väntade runt hörnet och till motstånd hade vi..- Pixbo!

kommande text är tagen från klubbens hemsida, med några småändringar från mig ;).

Dagen började redan kvart i sex, matchstart kl.08:00 med semifinal mot Pixbo. Detta är ju det lag som berövade oss på guldet förra året, då de besegrade oss på straffar i finalen. Det var därför extra gott för tjejerna att få en riktig revansch, vinst med 3-2 och klara för final mot IBK Göteborg som precis som FIBK gått genom turneringen med bara vinster.

Uppladdning med hotellfrukost och vila, sedan var tjejerna redo för finalspel. Det kändes att något speciellt var på gång redan när tjejerna kom till Valhalla sjungandes (vissa hesare än andra) och laddade till tänderna.

Matchen blev tät och spännande precis som vanligt. Men tjejerna lyckades till slut bärga guldet efter seger med 2-1! Det är ingen som förstår känslan man får när man snappar upp bollen i utkanten av motståndarnas slott, tar en båge och sätter bollen i nätet, i en Gothiafinal! Men jag vet ni, för jag gjorde det! inför den proppfulla läktaren och de nästan 500 personerna som såg finalen live, ae det är känsla hörni!

Referat från Gothia
Dagens andra final i Valhalla blev en tätt och underhållande drabbning mellan Färjestaden IBK och IBK Göteborg. Färjestaden inledde bäst och skapade flest lägen, men Göteborg målvakt Amela Racic stod emot. Men hon tvingades kapitulera efter 8:41, då nr 14 Jakki Berglund drog till och bollen letade sig i nät. Första perioden tillhörde Färjestaden, både resultatmässigt och spelmässigt. Men IBK Göteborg var inte ofarliga när de avancerade längre upp i banan.
Andra perioden inleds även den starkt av Färjestaden och parkerar stora stunder på Göteborgs planhalva, men Göteborgs defensiv är stark och tillåter inte Färjestaden att skapa några riktigt heta målchanser. Efter cirka 8 minuter in på den andra perioden får Färjestaden ett straffslag som nr 12 Ellen Bäckstedt gör mål på, men domaren dömer bort målet då bollen har dragits bakåt. Men det dröjer inte länge innan Färjestaden får revansch. Efter 11:08 snappar nr 13 Hanna Palm upp bollen i slottet och skjuter in 2-0 till Färjestaden. Efter det står matchen och väger, där båda lagen visar upp en bra defensiv. När slutet börjar närma sig får även IBKG ett straffslag, men FIBK:s målvakt Moa Bäckstedt gör en fin räddning. Med endast 1:14 kvar av matchen tvingas hon dock att kapitulera, då nr 40 Amanda Hagkvist ger IBKG nytt hopp med en sen reducering. IBKG tar sedan ut målvakten och är ytterst nära att kvittera vid en tilltrasslad situation framför FIBK:s mål i slutsekunderna. FIBK reder dock ut situationen och kan titulera sig som Gothia Innebandy Cup-segrare 2012.

Allting var värt mödan, precis allt ska jag lova! Gothia kan nog faktiskt vara det bästa på hela året! vet inte om ni minna att jag hade mitt knä inslaget i tejp förra året jag var på gothia? det fick tyvärr bli så i år igen.. efter sista gruppspelsmatchen fastnar jag i en list, ramlar och vrider knät. Ingen vacker syn :/ ont gjorde det, och värre blev det. På natten vaknar jag av att jag har så ont och kan inte sova, en riktig mardrömsnatt var verkligen det rätta ordet! Men Lunkan tejpare mig och jag biter ihop och spelar trots smärtan kvartsfinalen, och som ni såg där uppe blev jag tvåmålsskytt! Det blev sedan bättre på söndagen och jag kunde spela helt okej.
Det var ett muntert gäng tjejer ( och tre mindre muntra pojklag) som satte sig på bussen hem i söndags. När vi sedan kör i land på vår köra ö blir vi eskorterade bort till färjehallen med gula ljus blinkandes på bilen framför oss, och när vi sedan kommer fram och möts av ett antal fyrverkerier och dörrarna öppnas på bussen och man hör föräldrarnas jubel, ja då känner man sig verkligen som kung!





man är inte vacker efter en Gothiafinal, bara att leva med!


Kommentarer
Postat av: Majvor Palm

Härligt att få läsa om din Gothiaresa. Kul upplevelse, jag fick i allafall se två matcher live :)

2012-01-13 @ 09:14:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0